Czarliński Leon (ur. 13 kwietnia
1860 roku w Zajezierzu w powiecie sztumskim, zm. 22 listopada 1928 roku w Inowrocławiu)
Wywodził się ze starej kaszubskiej rodziny. Po nauce w Chojnicach i Chełmnie, studiował budowę maszyn na politechnice w Charlottenburgu. Pracował w Gniewie i Berlinie, a od września 1893 r. w
Inowrocławiu, gdzie objął kierownictwo, zatrudniającej ok. 40 pracowników, fabryki maszyn rolniczych Petzolda. Przedsiębiorczy inżynier szybko rozszerzył zarówno
produkcję, jak i rynki zbytu na terenie Niemiec i Rosji. Rozbudował warsztaty, wprowadził nową technologię i nowoczesne narzędzia, uruchomił własną elektrownię. Zatrudnienie wzrosło do ok. 700
osób, głównie Polaków. Jednak bankructwo Banku Hipotecznego w Berlinie załamało rozwój firmy i spowodowało jej upadek (1901). Czarliński zostaje kierownikiem warsztatów naprawczych, dziś
powiedzielibyśmy serwisu, angielskiej fabryki lokomobili i młocarń Marshall Sons and Co. i uruchamia własne biuro techniczne. W 1902 r. wspólnie ze Stefanem Grabskim wykupuje fabrykę maszyn i
urządzeń rolniczych "Głogowski i Syn" (dzisiejsza "Inofama") i staje się jej dyrektorem. Rozbudowuje zakład, rozszerza asortyment produktów i zatrudnia Polaków, pomagając dyskryminowanym w różny
sposób przez zaborcę rodakom.
Od początku pobytu na Kujawach daje się poznać jako aktywny społecznik. Należał do współzałożycieli spółki "Księgarnia i Drukarnia Dziennik Kujawski" i z ramienia jej Rady Nadzorczej,
której w późniejszych latach prezesował, zajmował się stroną techniczną drukarni. W 1899 r. został wraz z dziesięcioma innymi Polakami członkiem Rady Miejskiej. Brał m. in. udział w pracach
komisji: wyborczej, budowlanej, gazowni i oświetlenia miasta, zabiegał o poprawę warunków bytowych polskiej ludności. Od początku stulecia był działaczem Towarzystwa Rolniczego
inowrocławsko-strzelińskie
Przed wybuchem powstania wlkp. reprezentował Polaków w rozmowach z władzami niemieckimi w sprawie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa. Przejmował broń i aprowizację dla nowo powołanej Straży
Ludowej. W grudniu 1918 r. został członkiem Magistratu. Nazajutrz po opanowaniu miasta przez powstańców, Leon Czarliński został naczelnikiem i komendantem stacji, który przejął kolej od Niemców
oraz zapewnił jej bezpieczne i sprawne funkcjonowanie dla potrzeb polskich w strefie przyfrontowej.
W sierpniu 1919 r. wrócił do swych zadań w gospodarce. Po wojnie stał się właścicielem fabryki maszyn rolniczych w Brodnicy oraz współwłaścicielem podobnej w Ostrowie. Został współzałożycielem i
prezesem Tow. Akcyjnego "Unia" w Grudziądzu oraz akcjonariuszem fabryki Cegielskiego w Poznaniu, gdzie posiadał także skład maszyn rolniczych. Dał początek eksportowi naszych maszyn do Rumunii.
Miarą uznania i autorytetu Leona Czarlińskiego u współczesnych było powierzenie mu m. in. funkcji wiceprezesa Centr. Zw. Pracodawców Ziemi Północno-Zachodniej, wiceprezesa Izby
Przemysłowo-Handlowej w Bydgoszczy oraz prezesa Stowarzyszenia Dozoru Kotłów w Poznaniu. Pomagał kujawskiemu harcerstwu.
Inowrocław, i nie tylko on, zawdzięcza mu rozwój produkcji maszyn rolniczych, rolnictwo - postęp techniczny, miasto - rozwój komunalny i świetną gazetę, a wiele polskich rodzin - podstawę
egzystencji. Dla efektów jego zaangażowania, pracowitości oraz wielostronnej działalności porównuje się go, nie bez racji, do Hipolita Cegielskiego.
Pochowany na najstarszej nekropolii p.w. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, w grobowcu rodzinnym. Na jednej ze ścian inowrocławskiego Dworca PKP odsłonięto tablicę pamiątkową Leona Czarlińskiego.
Rodzina Czarlińskich pochodziła z Pomorza nadwiślańskiego. Wywodziła się ze średniozamożnej szlachty kaszubskiej, a ich nazwisko wzięło się od wsi Czarlin na Kociewiu.
Był synem Juliusza Czarliński (1831-1910) i Anny z Donimirskich (1839-25.11.1892), a także bratem Tadeusza, Czesława, Juliusza, Leokadii (zamężnej Radomskiej) i Jadwigi.
Dziadkami Leona Czarlińskiego ze strony ojca byli Jakub Czarliński i Tekla z Lniskich (z pierwszego męża von Schedlin), oraz ze strony matki - August Donimirski i Klara z
Wildowskich.
Żoną Leona Czarlińskiego była Janina z Prądzyńskich, z którą mieli dzieci:
- Leon Czarliński ur.
- Bogdan Józef Feliks Czarliński ur. 31.05.1904 Inowrocław
- Zygmunt Tadeusz Marian Czarliński ur. 15.07.1882 Inowrocław
Grobowiec rodziny Schedlin-Czarlińskich, a w nim:
1. Juliusz Czarliński (ur. 2 maja 1831, zm. 19 maja 1910)
2. Leon Czarliński (ur. 13 kwietnia 1860, zm. 22 listopada 1928)
3. Janina z Prądzyńskich Czarlińska (ur. 26 czerwca 1877, zm. 24 września 1944 w Warszawie)
4. Leon Czarliński "Junior" (ur. 30 maja 1914, zm. 1 listopada 1977 w Toronto, USA) - lotnik 301 Dywizji Bomb. Raf.
Opracowała: Anna Wiśniewska